Amb l’objectiu de premiar la millor obra narrativa originalment escrita en català i en castellà al llarg de 2020, així com de donar una segona oportunitat a obres que mereixen estar en primer pla, Finestres s’enorgulleix d’anunciar els primers sis finalistes de la primera edició dels Premis Finestres de Narrativa per la qualitat, l’originalitat i l’audàcia literària.
PREMI FINESTRES DE NARRATIVA EN CATALÀ
El jurat, format per Marina Espasa, Anna Guitart, Maya Faye Lethem, Pere Antoni Pons i Manel Ollé, ha decidit que les tres obres finalistes són:
País barroc, Raül Garrigasait (L’Avenç)
Per la sensibilitat amb la qual trena una novel·la d’aprenentatge i una història del país, per l’originalitat de la lectura artística que fa de l’herència del barroc en la cultura catalana, per la riquesa, la precisió i l’economia de la prosa.
Tsunami, Albert Pijuan (Angle)
Per l’equilibri entre argument, temes de fons i elaboració estilística, per la construcció de personatges, per l’ambició de la trama i per la visió moral i socioeconòmica —salvatge, grotesca i lúcida— que dona del món del turisme de masses.
Entre l’infern i la glòria, Àlvar Valls (Edicions de 1984)
Per la vivacitat, el detallisme i la profunditat amb què transmet el personatge i el món de Verdaguer, per la dimensió novel·lística que apropa el lector a un seguit d’episodis històrics, pel domini del ritme al llarg de l’obra.
PREMI FINESTRES DE NARRATIVA EN CASTELLÀ
El jurat, format per Jordi Costa, Mathias Enard, Camila Enrich, Mariana Enríquez i Carlos Zanón, ha decidit que les tres obres finalistes són:
Centroeuropa, Vicente Luis Mora (Galaxia Gutenberg)
Per l’estructura brillant i mesurada que aconsegueix trencar i sorprendre a cada pàgina. Pels elements dispars que acaben entrellaçant harmoniosament fantasia i realitat en la construcció de la identitat individual i històrica.
Las voladoras, Mónica Ojeda (Páginas de Espuma)
Per la capacitat d’escriure un relat de terror des del punt de vista de la monstruositat. Per la subtilitat indefinible, i la poesia de l’estranyesa a l’hora de tractar l’exotisme, perquè aconsegueix harmonia entre allò contemporani i la distorsió d’una sensibilitat gòtica i universal.
Las malas, Camila Sosa (Tusquets)
Per l’equilibri entre allò testimonial i la ficció, pel llenguatge capaç de desdramatitzar i alleugerir allò dramàtic. Perquè la narració i els personatges són sorprenents, diferents i nous.
Els guanyadors es donaràn a conèixer a l'abril.
Accedeix aquí a la Longlist del Premi Finestres de Narrativa en català.
Accedeix aquí a la Longlist del Premi Finestres de Narrativa en castellà.
Pots llegir els objectius i les bases dels premis aquí.