amb Joana Masó, Éric Fassin i Cloe Massota
A Elsa von Freytag-Loringhoven: La artista que dio cuerpo a la vanguardia, Joana Masó i Éric Fassin reivindiquen el llegat de l’artista i poeta alemanya.
En aquest assaig d’investigació, Masó i Fassin recuperen una figura que els historiadors de les avantguardes van oblidar i no se la va reconèixer dins del moviment essencialment masculí que va ser el dadà. Podria dir-se que la baronessa von Freytag-Loringhoven va donar cos a l’avantguarda novaiorquesa de principis del segle XX: va crear obres amb objectes trobats; va ser model lluny de la figura d’una musa i performer en accions de denúncia contra els postulats artístics dels seus contemporanis. Freytag-Loringhoven va ser la gran representant d’un moment de l’avantguarda que no va arribar a fer història i del qual també va participar Marcel Duchamp de manera fugaç: tots dos van desafiar la fascinació per l’autoria i el mercat de l’art.
Els dos autors del llibre ens el presentaran en un acte conduït per la professora i divulgadora del món de l’art Cloe Massota.
Joana Masó (Barcelona, 1978) és professora titular de la Universitat de Barcelona i investigadora d’ADHUC – Centre de Recerca Teoria, Gènere i Sexualitat i de la Càtedra UNESCO Dones, desenvolupament i cultures. Comissària d’exposicions i traductora de diversos llibres d’assaig i de cinema francesos, ha editat en diferents llengües els textos sobre art d’Hélène Cixous (Poetas en pintura. Escritos sobre arte: de Rembrandt a Nancy Spero) i els escrits sobre estètica i arquitectura de Jacques Derrida (Artes de lo visible [1979-2004] i Les arts de l’espace). Des del 2017, coordina el projecte de recerca El llegat oblidat de Francesc Tosquelles, el qual ha estat premiat per el ACCA (2021) i ha estat representat en diferents exposicions, del CCCB a l’American Folk Art Museum.
Éric Fassin (París, 1959) Catedràtic de Sociologia i d’Estudis de gènere a la Université Paris 8, investigador de Sophiapol i membre de l’Institut Universitaire de France. La seva investigació es desenvolupa des del compromís, investiga qüestions de gènere, sexualitat i raça, així com les polítiques de representació de les minories. És autor de Populismo de izquierdas y neoliberalismo (2018), Études de genre (2024), State Anti-Intellectualism and the Politics of Gender & Race (2024) i, conjuntament amb Caroline Ibos, de La savante et la politique (2024).
Cloe Masotta (Barcelona, 1977) és Doctora en Comunicació i llicenciada en Humanitats i Comunicació Audiovisual, a més d’ostentar màsters en Estudis de Cinema i Audiovisual Contemporanis i en Teoria i Crítica de l'Art Contemporani. Masotta ha escrit per a mitjans com Blogs & Docs, Caiman Cuadernos de Cine o La FuriaUmana. Actualment compagina la docència universitària amb la seva activitat com a crítica, analista i docent de cinema i art contemporani freelance en institucions com el MACBA, el CCCB i la Fundació Joan Brossa.
*Assignació de seient per ordre d'arribada. Número de butaques limitat. Si en arribar no queden seients lliures, la seva reserva passa a ser dempeus.